סער לימין השבת: אסור לפתוח מרכולים בתל אביב

אבי יעקב 1 Comment on סער לימין השבת: אסור לפתוח מרכולים בתל אביב
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר הפנים גדעון סער פסל סעיפים בחוק העזר של עיריית ת"א-יפו הנוגעים לפעילות המרכולים בשבת.

שר הפנים אישר על-פי סמכותו, בין היתר, הסעיפים בחוק העזר בנוגע לפעילות המתחמים המסחריים בנמל ת"א, נמל יפו ו"מתחם התחנה" – בנווה צדק ו"חנויות הנוחות" הצמודות לתחנות הדלק בשבת.

הצורך בחקיקת חוק העזר נוצר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בערעור בעלי המכולות.

במהלך המכתב הארוך מצטט השר את דברי "המשורר הלאומי" ביאליק שכתב: "ארץ-ישראל בלי שבת לא תיבנה, אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלה גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם א-להים ואין צלם אנוש בעולם. אילו היתה העבודה תכלית לעצמה, הרי אין מותר לאדם מן הבהמה. כל עמי התרבות קיבלו מיד ישראל, בצורה זו או אחרת, את יום המנוחה, והיא שעמדה להם ללבוש צורת אדם במקצת. בלעדיה היו כולם עומדים בפראותם. השבת, ולא התרבות של תפוחי –הזהב או תפוחי –האדמה, היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו… בלי שבת אין ישראל, אין ארץ- ישראל, ואין תרבות ישראל." (ח' נ' ביאליק, מכתב תשובה לחבר קיבוץ גבע, 11.5.1933).

בסיום מכתבו הארוך מסכם סער את החלטתו כדלהלן:

71. חוק העזר המוצע בא להכשיר פעולתם של למעלה מ-300 בתי עסק למימכר מזון בגודל של עד 800 מטר, אשר משך שנים רמסו את חוק העזר ברגל גסה. בנוסף, החוק מעניק לראש העיר להתיר לפתוח בעתיד מספר נוסף, בלתי מוגבל, של בתי עסק נוספים וזאת מבלי שפורטו קריטריונים וללא צורך לקבל אישור ממועצת העיר.
72. חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה.
73. נוכח כל האמור לעיל, הנימוקים כבדי המשקל אשר פורטו בהרחבה, החלטתי לאשר את סעיף ההגדרות המוצעות ל"חנות נוחות" סעיף 2(ג)(1) בדבר הסרת מגבלת השעות לפתיחת בתי קפה; סעיף 2(ג)(3) בדבר חנויות נוחות כהגדרתם בחוק העזר המוצע; סעיף 2(ג)(4) – בדבר פתיחת חנויות במתחמים המפורטים בסעיף 4 לתוספת הראשונה לחוק המוצע; סעיף 2(ג)(5) – תוך השמטת ההתייחסות ל"מרכול"; את התיקונים לסעיף 8 וכן את סעיפים 2 ו-4 לתוספת הראשונה לחוק העזר המוצע. בנוסף, אני מאשר את סעיף 2(ג)(2) בדבר ההסדרה של בתי המרקחת אשר לא שונתה לעומת חוק העזר הקודם.
74. החלטתי לפסול את סעיף 2(ג)(3) לעניין פתיחתם של מרכולים ברחובות העיר; את סעיף 2 (ג) (5) בכל הנוגע ל"מרכול"; את סעיף 2(ג1) אשר מסמיך את ראש העיריה להוסיף או לגרוע מהרשימות המרכולים, הרחובות והמתחמים; את סעיף 11(ב) בדבר היתר לעסקים אשר גודלם למעלה מ-800 מטר ואת סעיפים 1 ו-3 לתוספת הראשונה לחוק העזר המוצע.



1 תגובות

מיין תגובות